tisdag 3 juli 2012

9X radio "Nästa nivå"

Det finns projekt där man tvekar eftersom man vet att man kommer befinna sig på djupt vatten! Mitt nya projekt är helt klart att projekt som jag tvekade lite inför men som samtidigt kändes oundvikligt att jag måste prova! 

Idéen är ganska enkel i sig, jag vill ha en RC-radio där jag har en hyfsat stor LCD display (8" i mitt fall) och där jag kan sköta alla funktioner på min Flygfoto Multicopter, jag vill även ha möjligheten att skicka vidare två RC kanaler (kamera slutare+kamera tilt vinkel) till en separat enhet med LCD display (Aeronautik Capture Station) för dom tillfällen då man vill använda sig av en kameraman.  

Jag hittade inga anledningar till att inte prova så jag satte igång med träsnidandet igen (mina gamla träslöjdlärare skulle nog bli förvånade med tanke på att jag knappt fick godkänt i träslöjd)!
Jag byggde en ny ram lite likt den jag byggde till "Aeronautik capture station" men denna blir både större och lite djupare eftersom det är mer saker som ska i lådan.


 Jag byggde med samma överlappningsteknik som tidigare, men denna gång hade jag olika tjocklek på dom olika trälisterna.


 Eftersom jag inte har någon tillgång till annat än handverktyg som: batteridriven skruvdragare, bågfil och olika sorters filar så var tog det lite tid att få till frontpanelen. Värst var det att få till dom runda hålen till spakarna, jag köpte först ett kit  med hålsågar för att göra hålen med men det visade sig att den inte fungerade med glasfiber... så jag skaffade mig en sticksåg med fintandatblad och grovsågade hålen med den och passade in hålen med en "halvmånes" fil, det blev inte perfekt men får duga denna gång.


En annan lurig detalj som tog lite tid att få till är menyvals knappen till radion, jag gjorde ett kors av 1.5mm glasfiber och det blev så gott som perfekt!

 Här är menyvals knapparna prov monterade, jag ska byta till försänkta skruvar senare.


I framkant finns ett uttag för olika kontakter som: Video in, Hål för kommande RC antenn, batteri ut, RJ45 kontakt för kontakt med "Aeronautik capture station".
Jag väljer att inte ha Videomottagaren inbyggd eftersom jag har upplevt att det kan bli problem när videomottagaren är för nära RC-radion, och dessutom vill jag lämna öppet att kunna använda vilken videoutrustning och antenner jag vill.


 LCD skärmen vilar på en L-formad trälist som pressar upp skärmen mot front panelen.


Nu börjar man kunna se vad det ska bli!
Spakarna sitter så långt som möjligt ut åt kanten eftersom det blir lättare att nå spakarna om man samtidigt håller i radion (om man som jag inte är begåvad med jättehänder). Under 8" 4:3 skärmen kommer RC radions LCD och där kommer även Telemetri data att visas men jag återkommer till det när jag kommeer så långt i bygget. Ovanför spakarna kommer alla switchar, pottar och spakar sitta, men jag har inte riktigt bestämt mig för i vilken ordning än.

Nu ska Joysticks med trimknappar och liknande utrustning monteras in.


Fortsättning följer...

3 kommentarer:

  1. Jag tror dina gamla träslöjdslärare skulle bli nöjda om de såg vad du gör-kul att läsa om dina olika projekt-lycka till!
    /Erik

    SvaraRadera
  2. Grymt du är otroligt duktig. När kan man beställa en? :-D

    SvaraRadera
  3. Tackar tackar..

    hehe, får se om jag har råd med en 3D-printer så småningom så borde det inte vara så svårt att göra liknande skal till 9X radios (dock inte i trä).

    SvaraRadera