lördag 9 juni 2012

Det oundvikliga

Jag har haft lite problem med min Mini Quad V2, den har haft lite konstigheter försig som jag inte riktigt har kunnat förklara men mer om det lite senare..

Jag har haft svårt att hitta flygtid på sistone, oftast har det stormat eller regnat varje gång det har funnits tid, men igår blev det till sist en lucka, så Igår kväll precis innan solnedgång så hade jag mina bästa flygningar jag haft på väldigt länge. Eftersom det var skymning så började Rådjuren komma ut på fältet där jag flög, och jag flög långsamt upp till dom och till en början visste dom nog inte vad dom skulle tro, för dom stod bara kvar och tittade! sen skuttade dom in mot skogen och jag följde efter till skogskanten där jag fortfarande kunde se att dom stod och tittade en liten bit in i skogen. jag flög bort och beundrade vattnet i solnedgången och efter en stund så var rådjuren tillbaks och då började vi om!

Quadrocoptern hade under första acken inte visat några tecken på konstigheter, och det gjorde den inte nu heller till att börja med. Men plötsligt ett par minuter in i flygningen hamnar den plötsligt i en okontrollerad skakning som snabbt tilltar tillsdess att den är så våldsam det är omöjligt att kontrollera quaden och den tappar snabbt höjd oavsett gas pådrag. Mini Quad V2 slår ner mitt i ett fält med knähögt gräs och jag har bara ett hum om var den har slagit ner eftersom sista delen av flygningen var i sånt kaos.
Och det är där vi är idag, min quad ligger på ett fält och jag har små förhoppningar om att hitta den, jag spenderade någon timme igår kväll med att försöka hitta den, men om jag inte trampar på den så är chansen minimal att jag hittar den, får lite flashbacks till min FPV Funjet som fick samma öde och som jag aldrig hittade förens skördetröskan gjorde det.

Nu tillbaks till problemen jag haft med Mini Quad V2..
Samma symtom har drabbat mig vid flera tillfällen tidigare, om man fattar sig kort så var det så här:
Första flygningarna med 9x4 propellrar var helt odramatiska men vid en hård landning gick en propeller. Bytte till 9x4 "carbon" förstärkta propellrar och nu fick jag massor av problem som resulterade samma galopp och krasch som igår. Jag hade inga vanliga "mjuka" propellrar kvar så jag bytte till 8x4 propellrar och gjorde några helt odramatiska flygningar, och det fick mig att tro att det var vibrationer på någon speciell frekvens som inträffade vid något speciellt varvtal med 9x4 propellrarna och som i sin tur skapade problem i styrkortet/gyrot, och som förstärktes med hårdare propellrar. Men nu när problemet plötslig dök upp igen så kan jag bara anta att det var något fel i styrkortet/gyrot, men nu får jag nog aldrig veta.

Hur jag går vidare är lite oklart för tillfället, just nu har jag tappat suget litegrann och jag har lite svårt att se att min ekonomi tillåter en helt ny quadrocopter+Gopro den närmaste tiden.





  

9 kommentarer:

  1. Går det inte att få den att ge ifrån sig ngt ljud där den ligger,, hoppas du finner den

    SvaraRadera
  2. Tack,
    Jag gick omkring med radion som pep konstant eftersom telemetrin sa att mottagningen var dålig, försökte använda det som pejling men det gick inget vidare, tror att högt blött gräs täcker signalen ganska väl. det gick inte att få ett ljud ifrån motorerna.
    Idag har det spöregnat hela dagen så jag börjar misströsta att jag kommer hitta något som är helt, men jag vill ändå ha tillbaks den så jag ska göra nytt försök i kväll.

    /Björn

    SvaraRadera
  3. Fy fasen vad surt!!!
    Aldrig tänkt tanken att det skulle kunna hända, jag har en liten lipo-varnare som tjuter rejält högt när lipon när når en viss volt. Frågan är väl hur lång tid det tar för volten att sjunka om man kraschar med hyfsat full lipo. Jaja lätt med goda råd i efterhand... När du väl bygger en ny/hittar den, för det kommer du göra... :-) vad kommer du ha för säkerhet mot detta då?

    SvaraRadera
  4. Det är flygträff på Skå nästa helg ungefär som på håtuna. Ska du dit? Om... så har jag ton med frågor om mitt bygge //conny

    SvaraRadera
  5. kom just in ifrån en 2timmars sökning utan resultat.
    Det finns "hitta din modell alarm" som GWS be found och liknande som börjar pipa när man inte rör på spakarna på en minut.
    brukade ha såna i modellerna förut, vet inte riktigt varför jag slutade.. har förlitat mig på leds och en ganska stark blinkande strobe led, men alla ovanstående fungerar bara om modellen är intakt och strömmen inte bryts.
    Finns även pejl utrustning man kan skaffa men jag har inte satt mig in i vad såna kostar.
    Det bästa vore om det fanns någon prisvärd liten grej som man kan GPS spåra, vet inte om det existerar.

    SvaraRadera
  6. Jag hade helt missat Skå träffen, det är inte omöjligt att jag åker dit!

    SvaraRadera
  7. Vart håller du till ? Jag har tillgång till sökhund ! //Conny

    SvaraRadera
  8. Vart håller du till ? Jag har tillgång till sökhund ! //Conny

    SvaraRadera
  9. Tack för erbjudandet!
    Jag håller till i Järfälla, men jag gissar att det blir svårt eftersom det har regnat dom senaste dagarna?

    SvaraRadera